söndag 15 februari 2009

Mitt första bröllop....Alla hjärtans dag 2004

Jag har alltid älskat bröllop.... det finns pärmvis med teckningar från min barndom med princessklänningar! Jag och min goda vän Boja kunde sitta i timtals och rita rosetter, klänningar samt en del söta djur... Allt detta  när vi inte gjorde olika recept av allt vi kunde hitta i köket eller tvättade katten med mammas dryga, jättedyra shampoo förståss... Jag blev bröllopsfotograf och Boja jätteduktig klänningsdesigner!

Mitt allra första bröllop var min morbrors i mitten på 80-talet, jag var brudnäbb i matchande vitt linne och kjol med körsbär på. Det andra var 1991, vi bodde i Provence och under sommarlovet  besökte jag  min brevvän i Spanien och hennes kusin råkade gifta sig då, det jag minns mest från den dagen är dock att det hela var i en liten stenkyrka högst  uppe på ett berg som färgades guld-oranget när solen lyset upp det!

Alla hjärtans dag 2004 fotograferade jag bröllop för första gången, paret som köpt min barndomslägenhet två år tidigare ringde och frågade om jag ville fotografera deras vigsel och lite mingel efteråt, de visste att jag var i slutet på min fotoutbildning och hade därför tänkt på mig. Porträtten skulle den eminenta Brigitte Grenfeldt fotografera innan vigseln. Så pressen kändes inte enorm då jag visste att de redan hade de viktigaste bilderna säkrade :-)Var överlycklig över denna stora uppgift! Tråkigt 
nog för stämningens skull så hade jag och min dåvarande världens bråk precis innan jag skulle åka, om bagateller, bland annat att jag skulle jobba på alla hjärtans dag, mood-killer! Två timmar mitt på dan gällde det....suck, så onödigt, jag som såg så mycket fram emot det hela! 
Men väl framme vid kyrkan när jag fick se Anna & Fredrik så var mina ledsna känslorna borta, de var så fina och ljuset i Kungsholmens kyrka var så vackert att bröllopsstämning kom ikapp mig! 

Sen den dagen har jag fotograferat över 180 bröllop, och jag tycker fortfarande att det är helt fantastiskt! Alla bröllop jag varit på har varit så fina på sitt sätt, och glädjen och  blickarna mellan paren som man får se denna dag är så otroliga att få bevittna! För att inte tala om alla fina klänningar och platser jag får se!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar